Тунинг интеркулерите - какво трябва да знаем за тях?

Тунинг интеркулерите - какво трябва да знаем за тях?

2 април 2024

Подобно на радиаторите, междинните охладители са топлообменници, които обикновено се използват в мощни превозни средства. Интеркулерите охлаждат сгъстения въздух, който се изпраща към двигателя, за да се избегне прегряване и неефективност.

Интеркулерите са уникални по начина, по който функционират, но не всички междинни охладители са еднакви. Има две основни категории с няколко подтипа. Въпреки това, за да разберете всеки тип и неговата разлика, е важно да знаете как функционират тези устройства.

 

Функцията на интеркулерът.


С прости думи, междинните охладители охлаждат сгъстения въздух, преди той да циркулира около двигателя. Но трябва да се върнем няколко стъпки назад, за да разберем защо е необходимо това. Двигателите на автомобилите изискват кислород за ефективно изгаряне на горивото. С цялата топлина, произведена около двигателя, той ще получи предимно горещ въздух. Проблемът с горещия въздух е, че е по-малко плътен, което означава, че съдържа по-малко кислородни молекули. По-малко кислород означава по-малко ефективност при изгаряне на гориво, респективно по-малко мощност.

Тук се намесват междинните охладители (интеркулерите). Тези устройства са проектирани да охлаждат сгъстен въздух. Тъй като сгъстеният въздух съдържа много повече кислородни молекули, двигателят ще работи ефективно. Сега въпросът е как междинният охладител охлажда този сгъстен въздух? Тук идват видовете. Всеки тип междинен охладител има специфичен начин за охлаждане на този сгъстен въздух. Може да е чрез използване на въздух или някакъв вид течност. Ще разгледаме подробно и двата вида.

 

Видове междинни охладители.


Двете основни категории интеркулери са междинни охладители "въздух-въздух" и "въздух-вода".

Интеркулери въздух-въздух

Като цяло, когато хората говорят за междинни охладители, междинните охладители въздух-въздух са тези, които идват на ум. Те също са често срещана гледка, тъй като са монтирани отпред на повечето мощни превозни средства с характерен метален корпус. Тези междинни охладители се състоят от метална част, която е покрита с няколко припокриващи се тръби. Те също се наричат междинни охладители за преден монтаж, тъй като са прикрепени към предната част на превозните средства. Предно монтираните междинни охладители за автомобили BMW са отличен пример за тези видове междинни охладители.
 
Загрятият въздух от турбокомпресорите влиза в междинния охладител и преминава през външните тръби. Тези тръби са изложени навън, където атмосферният въздух охлажда нагрятия въздух. Топлината се отделя в атмосферата, докато охладеният сгъстен въздух се изпомпва към всмукателния колектор на двигателя.
 
Намаляването на температурата на въздуха го кара да стане плътен с по-висока концентрация на кислород. Този въздух вече е готов да се смеси с горивото, за да генерира много по-висока мощност. Хладният въздух също е необходим за каталитичните конвертори, тъй като те работят по-ефективно, когато температурата на отработените газове не е твърде висока. Освен това отделянето на изпарения при високи температури също е незаконно в много страни.
 
Освен това междинните охладители въздух-въздух имат два вида. Тези типове обаче не се основават на функционирането, а по-скоро на техния физически дизайн.
 
Интеркулери Tube&Fin – Както подсказва името, тези междинни охладители използват система от охлаждащи ребра и тръби за понижаване на температурата на въздуха. Докато въздухът преминава през тези тръби, топлината се пренася и към двигателя се изпраща по-хладен въздух. Тези междинни охладители са много по-евтини и се използват по-често в заводски превозни средства. Единственият недостатък е, че могат да се прегреят.
 
Bar&Plate междинни охладители – Тези интеркулери са много по-здрави в сравнение с предходните. Нагрятият въздух преминава през поредица от решетки и плочи, които служат като радиатор. Тези интеркулери осигуряват много по-добра производителност без никакви недостатъци. Те обаче са много по-скъпи и по-обемисти.
 
Интеркулери въздух-вода
Обикновено известни като въздушни охладители въздух-течност, тези междинни охладители се различават значително от своите колеги най-вече поради използването на течност като охлаждаща техника. Функционирането е подобно на междинните охладители въздух-въздух, с единствената разлика, че течността се използва за пренос на топлина от въздуха.
 
Функционирането в тези междинни охладители остава същото. Течност се изпомпва в междинния охладител, където топлината се прехвърля от нагрятия въздух в охлаждащата течност. Охладеният сгъстен въздух се изпраща обратно във всмукателния колектор на двигателя, докато течността се охлажда през отделен радиатор.
 
Тези междинни охладители са много по-ефективни, тъй като течностите имат много по-висок температурен диапазон в сравнение с въздуха. Освен това са много по-малки и по-лесни за поставяне, което ги прави идеални за автомобили с по-малко двигателно пространство.
 
Въпреки че са много по-сложни, междинните охладители въздух-вода са изключително ефективни. Течностите са много по-добри в преноса на топлина от въздуха, което ги прави най-добър избор за мощни превозни средства. Типовете въздух-въздух могат да се монтират само в предната част на автомобила; обаче междинните охладители въздух-вода имат много повече възможности. Те могат да бъдат монтирани на почти всяко място, стига радиаторът да получава подходящ въздушен поток, като странично монтирания междинен охладител за автомобили Audi.
 
С всички тези огромни предимства, които междинните охладители въздух-вода предлагат, има и няколко недостатъка. Тези междинни охладители струват много повече и са много по-обемисти от техните колеги. Това прави тези междинни охладители изключителни за високопроизводителни и тежкотоварни превозни средства.
 
Ние от SelectParts.BG сме водещ вносител на интеркулери на марките GPE, TurboWorks, Mishimoto и др. Предлагаме както универсални интеркулери, така и модели за директен монтаж по марка и модел.
Пълната ни гама може да разгледате тук: