В описанието на всички наши спортни гърнета и компоненти за генерация ще намерите информация дали е произведено от 304 или 409 материал. Но какви са основните разлики, четете по-долу...
304 е аустенитна неръждаема стомана с високо съдържание на хром и никел с много висока устойчивост на корозия. Това е един от най-често произвежданите и използвани видове неръждаема стомана. 409 е феритна неръждаема стомана с по-малко хром и много малко никел. Той е по-евтин за производство от 304, но също така осигурява по-ниска устойчивост на корозия.
Тези две сплави са най-често срещаните неръждаеми стомани, използвани за автомобилни изпускателни системи. Те са полезни в тези приложения поради превъзходната си способност да се справят с топлината на ауспуха на автомобила. Въпреки това, неръждаема стомана 409 има тенденция да показва повърхностна ръжда по-рано от 304, дори когато поддържа структурна цялост.
409 срещу алуминизираната стомана.
409 е по-податлива на корозия от неръждаема стомана 304, но осигурява по-дълъг експлоатационен живот от обикновените OEM изпускателни системи от алуминизирана стомана. Това е следващата стъпка в защитата от корозия.
Алуминизираната стомана е обикновена въглеродна стомана, която е горещо потопена в алуминиева сплав. Във въглеродната стомана няма хром или никел. Вместо това алуминият с горещо потапяне се свързва с външните слоеве на стоманата и работи като уплътнител срещу ръжда. Въглеродната стомана е по-евтина от неръждаемата стомана, а алуминият предпазва от ръжда. Въпреки това, вдлъбнатини и ожулвания могат да разкрият стоманата отдолу и да започнат процеса на ръждясване. Тези тръби и шумозаглушители могат да ръждясват и да се нуждаят от подмяна.
Следпродажбеното надграждане до неръждаема стомана често е изборът за автомобилни ентусиасти и специалисти по производителност. Всичко може да бъде заменено в системата: катализатори, тръби, ауспуси или накрайници. Има две причини, поради които хората обикновено избират неръждаема стомана: Първо, неръждаемата стомана е устойчива на ръжда и е по-вероятно да издържи живота на автомобила. Второ, частите, които не са OEM, често са предназначени да подобрят мощността или пробега на автомобила. Те са проектирани да подпомагат въздушния поток и термичното обезвъздушаване за увеличаване на ефективността на двигателя. Тези подобрения обикновено се правят от метал, който ще издържи живота на автомобила.
304 изпускателна тръба от неръждаема стомана.
409 неръждаема стомана често е всичко, което е необходимо за увеличаване на дълголетието или производителността. Неръждаемата стомана 304 добавя естетически компонент. Малко вероятно е този метал да образува петна от ръжда при нормални условия. Въпреки това, солта може да повлияе и на 304.
Когато неръждаема стомана 304 е изложена на висока температура, тя придобива златисто-кафяв вид, подобен на месинг. Ако цветът не е желан, често са необходими търговски лак за метал и кърпа, за да премахнете покафеняването. С течение на времето обаче покафеняването ще се върне. Някои ауспуси са с керамично покритие, за да се предотврати това.
При екстремни условия, когато има много излагане на химикали за размразяване на пътя, се предлага изпускателна тръба от неръждаема стомана 316. Това е първокласна аустенитна сплав. Той струва значително повече от 304 версията, но е устойчив на корозия в солена вода поради добавения молибден.
Други приложения за неръждаема стомана 304 и 409.
304 е най-често срещаната търговска неръждаема стомана. Известен е също като 18/8, за да покаже, че има (около) 18% хром и (около) 8% никел. Не ръждясва лесно при мокри условия, лесно се стерилизира и поддържа здравина дори при високи и минусови температури. Поради възможността за заваряване и формоване, той е по-лесен за производство от някои други метали.
Сравнение на метали, използвани за автомобилни изпускателни системи
Има широка гама от метали, използвани за изпускателни системи, не само обикновените, изброени по-горе. За мнозина ръждата е част от естествения жизнен цикъл, дори и да не изглежда страхотно. Изборът се прави по производителност, дълголетие и естетически съображения.
В резюме, това са основните неща, които трябва да знаете преди да изберете Вашето ново спортно гърне и компонент за изпускателната система. Екипът на SelectParts.BG остава на разположение за професионална консултация по тези въпроси.